• Erasmus+ õpetajate õpiränne Kreekasse

     Erasmus+ rahvusvahelise koostööprojekti „Dictionary of Mathematics“ raames oli sellel sügisvaheajal neljal Surju Kooli õpetajal võimalus osaleda õpirändel Kreekasse, et külastada partnerkooli ning jätkata tööd, mida alustasime juba aastal 2023. Lisaks meie koolile osalevad projektis 3rd Primary School of Chalastra kool Kreekast ja CEIP Profesor Carlos Socas Muñoz kool Ingeniost Gran Canarialt. Projekti eesmärgiks on I ja II kooliastme õpilaste matemaatikaõppe kvaliteedi parandamine, arendades probleemide lahendamise oskusi ja loovust läbi digitehnoloogia ning erinevate õppemeetodite ja -vahendite kaasamise õppetöösse. Projekti raames koostame veebipõhist Matemaatika Sõnaraamatut – digiõppematerjali loomist toetab Euroopa Liidu kaasrahastus ja sõnaraamatu autoriteks on
    õpetajad Kreeka, Eesti ja Hispaania partnerkoolidest. Rahvusvahelise koostöö tulemusena valmiv õppevahend koondab olulisimad I ja II kooliastme matemaatilised põhimõisted neljas keeles ning tänaseks hakkab töö lõpusirgele jõudma. Seekordsel õpirändel keskendusime eelkõige veebipõhise sõnastiku mõistete tõlkimisele inglise keelest kreeka, hispaania ja eesti keelde ning mõistetele lisatud mängude ja ülesannete praktilisele testimisele. Mitmekeelne matemaatika sõnaraamat lisandub varsti kõigile huvilistele kättesaadavate digitaalsete õppematerjalide hulka aadressil https://domath.surju.ee. Lisainfot leiab projekti veebilehelt do-math.weebly.com ja #ETwinningEestis keskkonnast.

     Meid võõrustanud kooli õpilased ja õpetajad olid väga sõbralikud, suhtlemisaltid ning avatud ja kooli üldine õhkkond jättis meile väga positiivse mulje. Chalastra koolis saime näha väga huvitavaid tunde, kus lõimiti matemaatikaga nii loodusõpetust, robootikat kui ajalugu. Saime ka ise põnevates tegevustes kaasa lüüa ja koos õpilastega mängida näiteks poodi, et mõista arvutusoskuse tähtsust igapäevaelu toimetustes, aga ka kontrollida nende valmistatud päikesekella täpsust õues päikese käes… ja päikesest Kreekas puudust küll ei ole!

    Lisaks projekti tegevustele leidsime võimalusi tutvuda ka kohaliku ajaloo, looduse, vaatamisväärsuste ja maitsvate toitudega. Chalastra asub Põhja-Kreekas, vaid paarkümmend kilomeetrit Thessalonikist, Kesk-Makedoonia piirkonna halduskeskusest ja riigi suuruselt teisest linnast, mille asutas 315 eKr Makedoonia kuningas Cassander. Sarnaselt meie oma Tartuga on Thessaloniki ka suur ülikoolilinn, mis on tuntud oma festivalide, ürituste ja kireva kultuurielu poolest: seetõttu peetakse seda Kreeka kultuuripealinnaks. Ka meie saime osa ühest olulisimast tähtpäevast: 28. oktoobril toimuvatest Ei-päeva pidustustest, millega tähistatakse Kreeka toonase juhi Metaxase vastupanu Itaalia fašistliku diktaatori Mussolini ultimaatumile II maailmasõja ajal. Päeva oluliseks osaks olid Thessalonikis nii sõjaväeparaad
    kui ka kirev kultuuriprogramm, mis keskendus piirkonna kultuuripärandi väärtustamisele nii rahvamuusika ja -tantsuetenduste kaudu kui ka näiteks tasuta sissepääsuga linna erinevatesse muuseumidesse.

    Õpirände käigus külastasime ka Kesk-Makedoonia piirkonna olulist looduskaitseala Axiose jõe deltas, mis toetab mitmekesiseid veeökosüsteeme ning on oluliseks elukohaks erinevatele veelindudele ja kahepaiksetele. Paraku ohustavad kliimamuutused Kreeka bioloogilist mitmekesisust: tõusvad temperatuurid, muutuvad sademete mustrid ja äärmuslikud ilmastikunähtused muudavad nii loomade kui taimede elupaiku ja häirivad ökosüsteemide õrna tasakaalu. Nende säilitamine on nii valitsuse kui ka erinevate organisatsioonide südameasjaks. Kuna Chalastra on oluline põllumajanduspiirkond, kus toodetakse suur osa Kreekas kasvatatavast riisist ja puuvillast, pööratakse seal suurt tähelepanu sellele, et leida tasakaal tootmise ja looduskaitse vahel. 

    Thessaloniki lähikonnas asub ka Pella linn, mis oli antiikajal Makedoonia kuningriigi pealinn ja kuulsa väejuhi Aleksander Suure sünnikoht. Aleksander Suur oli alates 336. aastast eKr Vana-Makedoonia kuningas ning teda peetakse antiikaja edukaimaks väejuhiks: tema käe all laienes riik oma esialgsetest piiridest kaugele, alistades nii Egiptuse riigi kui Pärsia impeeriumi ning jõudes välja tänapäevase India aladele. Thessaloníkis endas asub palju erinevaid muuseume ning arvukalt vaatamisväärsusi: linnas saab näha näiteks Valget Torni, Galeriuse kaart, Rotundat ning linna agoraad. Õpirände käigus saime seega näha tõelist ajaloo läbilõiget, sest Thessalonikis seisavad kõrvuti nii antiikaja, Bütsantsi kui ka tänapäeva ehitised ning on lihtne mõista, miks Kreekat Euroopa kultuuri hälliks peetakse. Igal sammul Kreekas kohtad ajalugu ning saad teada palju uut ja huvitatavat. Kreeklased ise on erakordselt sõbralikud, avatud ja külalislahked – lisades siia veel imemaitsvad toidud kreeka köögist ja kauni looduse, muutub selle riigi külastamine tõeliselt erakordseks kogemuseks.

    Õpetaja Riina Ollo

  • Dictionary of Mathematics

    Erasmus+ koostööprojekt KA2: Dictionary of Mathematics
    2022-2-EE01-KA210-SCH-000093976    
    01.02.2023-31.01.2025

       

         

      2023-2025 on läbiviidava koostööprojekti pealkirjaks on "Dictionary of Mathematics". Projektis osalevad lisaks meie koolile Chalastra kool Kreekast ja CEIP Profesor Carlos Socas Muñoz Hispaaniast. Projekt eesmärgiks on eelkõige esimese ja teise kooliastme õpilaste matemaatikaõppe kvaliteedi parandamine, arendades probleemide lahendamise oskusi ja loovust digitehnoloogia, õppemeetodite ja -vahendite kasutamise kaudu.

    Projekti peamised eesmärgid on:
    1) Matemaatika populariseerimine;
    2) Matemaatika lõimimine teiste teadusharudega;
    3) Digioskuste arendamine läbi digimaterjalide kasutamise ja loomise;
    4) Koostöö ja suhtluse soodustamine digitaalses ja reaalses keskkonnas;
    5) Matemaatikasõnastikku sisaldava veebilehe loomine.

    Projekti kohuleht: https://do-math.weebly.com/
    eTwinning: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/dictionary-mathematics/twinspace/pages
    Matemaatika sõnaraamat: https://domath.surju.ee

     

     

  • Erasmus+ koostööprojekti “Dictionary of Mathematics” veebikohtumine

     3.juunil toimus matemaatikasõnastiku projektikohtumine kolme riigi 5.-6. klassi õpilastele. Veebipõhise kohtumise eesmärk oli vaadata üle ja testida veebilehel domath.surju.ee koostatud matemaatiliste mõistete sõnastiku kasutusmugavust ja sisust arusaamist II kooliastme õpilastele. Õpilased kasutasid valminud sõnastikuosa erinevate ülesannete lahendamiseks ja andsid tagasisidet, millele võiks veel tähelepanu pöörata ja mida muuta. Õpilased jäid  sõnastikuga rahule ja arvasid, et  veebipõhine sõnastik oleks neile koolitöös kasulik ja nad kasutaksid  seda võimalusel küll. Õpilased tõid välja, et nende arvates oleks veebisõnastikku vaja lisada rohkem õppevideosid, arendavaid interaktiivseid mänge ning rohkem pildilist materjail, mis lihtsustaks ja näitlikustaks matemaatika  õppimist.

     

  • Projektikohtumine Eestis

    Erasmus+ koostööprojekt “Dictionary of Mathematics” 15.-19. aprillini olid Surju koolis külas õpetajad Gran Canarialt ning Kreekast, et Erasmus+ projekti “Dictionary of Mathematics” raames jätkata matemaatika terminite veebisõnastiku koostamist ja proovida erinevate aktiivõppemeetodite rakendamist STEAM ainetes. Projekti sihtrühmaks on eelkõige II kooliastme õpilased ja seega said meie kooli 5. ja 6. klassi õpilased proovida erinevaid digilahendusi ja äppe, et väga erinevaid ülesandeid lahendada ning katsetada ka valmimisjärgus matemaatika digisõnastikku. Lisaks oli nii õpetajatel kui ka õpilastel väga hea võimalus harjutada inglise keeles suhtlemist, saada teada midagi uut ja huvitavat meie mõlema partneri kodumaast ja sealsest haridussüsteemist ning tutvustada neile meie riigi ajalugu ja loodust, keelt ning kultuuri. Tööpäevad möödusid tegutsedes ja õppides ning õpetades, kõik osalejad said selle nädala jooksul juurde uusi teadmisi ja oskusi.

     

  • Erasmus+ õpetajate õpiränne Hispaanias

     Neljal Surju Kooli õpetajal oli 21.–28. oktoobril võimalus osaleda Erasmus+ koostööprojekti „Dictionary of Mathematics“ raames õpirändes Gran Canariale. Lisaks meie koolile osalevad projektis Chalastra kool Kreekas ja CEIP Profesor Carlos Socas Muñoz kool Gran Canarial Ingenios. Projekti eesmärgiks on eelkõige esimese ja teise kooliastme õpilaste matemaatikaõppe kvaliteedi parandamine, arendades probleemide lahendamise oskusi ja loovust digitehnoloogia ning erinevate õppemeetodite ja -vahendite kasutamise kaudu. Projekti tegevused on kestnud aasta algusest saadik ja selle aja sisse on mahtunud mitmeid veebikoosolekuid õpetajatele, veebikohtumisi õpilastele ning kevadel toimus ka Ingenio kooli õpetajate külaskäik Surju Kooli. Projekti praktiline eesmärk on luua koduleht I ja II kooliastme õpilastele, kus on olemas matemaatika põhimõisted neljas keeles: inglise, eesti, hispaania ning kreeka keeles. Iga mõiste juures on selgitus ja lisaks erinevad interaktiivsed ülesanded, selgitavad joonised ning näited. Nende loomiseks kasutame erinevaid digitaalseid keskkondi nagu LearningApps, GeoGebra jt. Kohtumine Gran Canarial keskenduski eelkõige kodulehega seonduvale. Surju Kooli IT-juhi Valter Tominga loodud põhi ootas täitmist mõistetega, mis on kasutusel I ja II kooliastme matemaatikatundides Eesti, Kreeka ja Hispaania koolides ning otsustada oli vaja sisu ja kujunduse küsimused. Koduleht peab olema atraktiivne ja kasutajasõbralik ning looma õpilastele võimaluse tutvuda matemaatika põneva maailmaga, seda nii õpetaja juhendamisel kui ka iseseisvalt. Kõiki kodulehele üles pandud ülesandeid saavad õpilased kolmes riigis läbi proovida ning öelda nende kohta oma arvamuse, mida võiks muuta või teisiti teha, et lõpptulemus oleks parim. Lisaks sellele saavad õpilased kaasa lüüa kodulehe logo konkursil: kõigil huvilistel on võimalus kujundada tema arvates kodulehele sobivaim logo ja žürii valib igast koolist välja parima, mis pääseb rahvusvahelisele lõppvõistlusele detsembris. Ingenio koolis saime näha väga huvitavaid tunde matemaatikast ja robootikast matemaatilise maastikumänguni ja põnevates tegevustes ise kaasa lüüa. Õpilased ja õpetajad olid väga sõbralikud , kooli üldine õhkkond jättis väga positiivse mulje. Lisaks projektitegevustele leidsime võimalusi tutvuda ka kohaliku ajaloo, looduse, vaatamisväärsuste ja maitsvate toitudega. Gran Canaria köögi kohta võib küll öelda, et lihtsuses peitub võlu: väga väheste koostisosadega on võimalik saavutada suurepärane tulemus. Suhteliselt väikesele saarele mahub palju huvitavat ja erilist, alates kuldsetest liivarandadest Maspalomases, idüllilisest kalurikülast Agaetes kuni pealinna Las Palmas de Gran Canaria vanalinnani, kus asuvad kaunid koloniaalstiilis ehitatud majad ja Santa Ana katedraal, saare ajalugu tutvustavad muuseumid nagu El Museo Canario, kus saab näha saare põliselanikke tutvustavat püsiväljapanekut ja Casa de Colon ehk Kolumbuse maja, mis keskendub koloniaalperioodile. Kuigi meile kui eestlastele on Gran Canaria tuntud eelkõige kui paradiisisaar, ei ole koolitöö ka igavese kevade saarel meie omast kuidagi teistmoodi: oli põnev näha, et õppetöö toimub neil samamoodi nagu meil. Nägime, et õppekavades on meil palju ühist ja tänu sellele ongi võimalik luua ühiseid digitaalseid õppematerjale, mida on võimalik kasutada täiesti erinevates maailma nurkades.
    Õpetaja Riina Ollo